matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Wokade sobanudlar med tofu & grönkål

Publicerad 2012-11-14 12:47:00 i Billigt

 
 
Åh, grönkål. Neverending story. Tyckte jag tog en rejäl bunt av det jag köpte förra veckan, men det är fortfarande sjukt mycket kvar. Det gäller att vara fantasifull, så igår blev det en japansk/koreansk twist på det, med tofu och sobanudlar. Om man aldrig ätit sobanudlar tycker jag att man ska testa det. Det är bruna, japanska nudlar gjorda på bovetemjöl. Väldigt goda!  God och nyttig wok, med min favorit kimchi till!
 
2 personer
 
Ingredienser:

100g sobanudlar
4 stjälkar grönkål, fint strimlade
½ paket fast tofu, tärnat i 1,5cm-tärningar
1msk ketjap manis (tjock, söt, indonesisk soja)
1msk gochugaru (koreanskt chilipulver)
2tsk sesamolja
1msk ingefära, finhackad
2 vitlöksklyftor, pressade
1 lime, klyftad
 
Stek tofutärningar i sesamolja i en stek- eller wokpanna tills gyllene på alla sidor. Sätt tofu åt sidan och låt rinna av på hushållspapper. Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull. Sätt åt sidan och lägg i strimlad grönkål och subanudlar. Låt stå under lock i 4min. Häll av vattnet och spola noga i kallt vatten. Stek ingefära och vitlök på medelvärme tills gyllene. Tillsätt grönkål och nudlar och öka värmen. Häll på soja och gochugaru och tillsätt tofun och blanda allt och woka snabbt. Servera med limeklyfta och/eller kimchi.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela