matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Sauterad grönkål med rostad pumpa & mandel

Publicerad 2012-11-06 11:22:15 i Billigt

 
 
Har sett att de har stora, inplastade buketter med grönkål i alla mataffärer nu. De verkar nästan stå orörda där i hyllorna, eller så fylls de flitigt på. Detta har iallafall gjort mig nyfiken på denna nyttiga och klimatsmarta kålsort. Jag har bara använt det en gång, men då var det någon fryst variant. Det var till julafton för några år sedan, i form av en paj med bl.a. cheddar och valnöt, som ett skönt komplement till det annars köttdignande julbordet. Den var väldigt god för övrigt, borde nog göra den till jul i år igen. Men ja, paj är jobbigt. Det är så många moment, blanda knåda vila kavla förgrädda... Blir trött bara jag tänker på det. Nej, något enklare tack! Men när jag googlade på "grönkål" måste jag säga att jag blev smått besviken. Långkål? Är det allt? Nej, det måste finnas mer! Jag sökte på "kale" som är det engelska namnet på grönkål och vips dök det upp en massa recept. Det är visst en väldigt populär diet- och hälsogrej i den engelsktalande världen. Folk gör chips, smoothies och what not på det. Jag tänkte att man borde kunna woka eller sautera det, och till slut blev det detta recept.
Har sjukt mycket grönkål kvar, och i veckan kommer jag tillaga det iallafall 2 gånger till. Grönkålsveckan, puh! Kommer jag vara föräten på det efter detta? Nej, det är faktiskt gott, och mångsidigt om man bara tänker utanför långkålsboxen.
Gårdagens recept var mycket lyckat! För att vara på den säkra sidan stekte jag några parmesanpanerade quornfiléer till min sambo. Hade nog inte behövts kan jag säga såhär i efterhand. Med ris eller kanske pasta till blir detta faktiskt en komplett måltid!
 
4 personer
 
Ingredienser:

4-5 stjälkar grönkål, strimlade
½ butternutpumpa, skalad och tärnad
1dl mandelspån, rostad
2 salladslök, finhackade
1msk skånsk senap
1msk pepparrot
1,5msk balsamvinäger
Salt
Svartpeppar
Olivolja
 
Sätt ugnen på 220°C. Blanda pumpatärningar, salt, svartpeppar och 1-2msk olivolja och rosta i ugnen tills det tagit fin färg, ca 20-30min.Rör ihop dressingen genom att blanda 1msk olivolja, balsamvinägern, salladslöken, senapen, pepparroten, salt och peppar i en liten skål. Hetta en torr stekpanna och rosta mandelspånen tills de börjar få färg, häll över spånen i en liten skål och sätt åt sidan.  Häll på 1msk olivolja i stekpannan och sautera grönkålen. Salta och peppra grönkålen försiktigt och sautera tills grönskålsbladen krympt något. Häll över i en stor skål och blanda med dressingen. När pumpan ser fin ut kan man ställa den åt sidan och låta svalna i 5min. Vänd därefter i pumpan i grönkålen försiktigt, så att pumpan inte blir alldeles mosig. Strö över mandelspånen och servera med ris eller pasta. Vill man kan man som jag gjorde igår också servera parmesanpanerad quorn- eller kycklingfilé till. Då vänder man tinade filéer i 1 lättvispat ägg, och sedan panerar man det med en blandning av riven parmesan, lite salt och svartpeppar. Därefter steker man det på medelvärme i olivolja tills ostpaneringen blivit ljust gyllenbrun. Men som sagt, quornfilé vid sidan om känns överflödigt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela