matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Pappardelle med italiensk oxragu på högrev & torrsaltat fläsk

Publicerad 2012-11-18 11:28:40 i Italienskt

 
 
Varit sugen på pasta med något rejält kött till, ett tag nu. Därför blev det långkok igår. Högrev, en av de bästa och smakfullaste bitarna enligt mig. Köpte någon fin variant pappardelle i affären (den enda pappardellen de hade), och jag måste faktiskt erkänna att det var lite annorlunda än de billigare varianterna av pasta jag brukar köpa. Lite bättre liksom. Sen om det var att jag fick till det med koktiden bara, eller om det faktiskt var högre kvalitet på pastan vet jag inte. Middagen blev hursomhelst väldigt omtyckt.
 
3 personer
 
Ingredienser:

100g pancetta eller bacon, strimlad (jag använde torrsaltad bacon, väldigt gott)
1kg högrev, skuret i ca 1,5cm-tärningar
1 morot, skalad och tärnad
2 selleristjälkar, strimlade
1 gullök, hackad
2dl rött vin
4msk tomatpuré
1 köttbuljongstärning, upplöst i 2,5dl varmt vatten
2 lagerblad
4 vitlöksklyftor, finhackade
2msk socker
Olivolja
Salt
Svartpeppar
 
Hetta upp en stor gryta och stek bacon/pancettastrimlor tills krispiga. Tillsätt grönsakerna och låt svettas under lock i 10min på låg-medelvärme. Häll bacon- och grönsaksstrimlet i en skål och sätt åt sidan och bryn köttbitarna med socker i lite olivolja tills brynta på alla sidor. Bryn köttet lite åt gången, så att det inte blir för mycket som ska stekas på en gång, annars blir köttet kokt istället för stekt. Jag stekte mitt i två omgångar. När köttet är färdigt kan du hälla tillbaka grönsaks- och baconstrimlet. Häll på rödvin, tomatpuré, lagerblad och buljongen. Sänk värmen och låt puttra under lock i 3h. Rör om då och då. Koka pappardelle i rikligt saltat vatten (1 liter vatten/100g pasta, ½msk salt/liter vatten) i 9-10 minuter. Häll inte av precis allt vatten från pastan, utan låt lite vara kvar i grytan. Ringla lite olivolja över pastan och blanda. Servera med oxragun, hyvlad parmesanost och kanske lite hackad persilja.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela