matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Helstekt kyckling med franska örter, potatismos & sauterad haricot verts

Publicerad 2012-11-11 12:44:38 i Amerikanskt

 
 
Helstekt kyckling - finns det ett bättre sätt att tillaga kyckling på? Det saftiga köttet, det krispiga skinnet... Och så är det svårt att misslyckas med!
Receptet till detta är inspirerat av en middag som serveras i filmen "It's complicated", när Meryl Streep ska bjuda Alec Baldwin på hans favoriträtt. Som vanligt blir jag nyfiken och måste testa, och oj, så gott! Känns väldigt amerikanskt med potatismos till helstekt kyckling, men det funkar!
Kycklingen var ekologisk, första gången jag köpt det faktiskt. Anledningen är priset. 177kr/kg är ett saftigt pris. Me när jag var i affären jag hittade en med nedsatt pris, och tänkte att jag väl kunde unna mig en ekologisk för en gångs skull. Jag måste faktiskt säga att den smakar lite annorlunda. Den smakar faktiskt mer.
 
2-4 personer
 
Ingredienser:
 
Kycklingen:
1 hel kyckling (jag hade en ekologisk på ca 1,7kg)
50g smör, rumpstempererat
3 vitlöksklyftor, pressade
2,5msk franska örter (fryst kryddblandning från Findus)
Salt
Svartpeppar
Saften från ½ citron
Rivet skal från 1 citron
1/3 purjolök, delad i 2 bitar
2 lagerblad
2msk olivolja
 
Moset:

8-10 medelstora potatisar, skalade och tärnade
50g smör
2dl mjölk
Salt
 
Haricot verts:

1 paket färsk haricot verts, halverade
2tsk aromat
1msk olivolja
 
Blanda samman smör, 2msk franska örter, citronskal och saft, vitlök, salt och svartpeppar. Tryck in kryddsmöret under skinnet, och pressa ut så det fördelas jämnt. Gnid in kycklingen med olivolja, salt, peppar och ½msk franska örter. Fyll kycklingen med den citronhalva som du pressat saften från, purjolöken och lagerbladen. Bind upp kycklingbenen. Lägg i en ugnsform och häll på 1dl vatten i botten. Stek i 30min på 190°C. Ös kycklingen då och då med buljongen som bildas. Öka värmen till 230°C efter 30 minuter, och stek vidare i 25 minuter. Fortsätt ösa emellanåt. Ta ut och stick med en provsticka i den tjockaste delen. Är saften som sipprar ut röd är den inte klar. Sätt då in i ugnen på 200°C och stek 10 minuter, ta sedan ut och kolla igen. Upprepa ifall den inte är klar. Observera att när du sedan skär upp kycklingen så kan benen vara röda eller rödaktiga. Detta är inget farligt, det är om du ser att köttet är uppenbart rött eller om det rinner blod som det inte är klart. Dessutom är det inte så stor risk att svensk kyckling innehåller salmonella. När kycklingen är klar ska man låta den vila i 15 minuter innan man skär upp den.
 
Koka potatistärningar i 12 minuter. Häll av vattnet och mosa med en potatisstöt. Blanda i smöret och sedan mjölken, om det blir för torrt är det bara att blanda i mer mjölk. Smaka av med salt.
 
Hetta olivolja i en stek- eller wokpanna. Stekt haricot verts snabbt med aromaten. Servera med potatismos och kyckling.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela