matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Friterad aubergine i tomatsås & ris med gröna linser & sju kryddor

Publicerad 2012-11-30 18:00:18 i Billigt

 
 
Världens konstigaste sak att bli sugen på - aubergine. Jag älskar stekt aubergine! Kanske är det för att man använder aubergine rätt mycket i filippinsk mat och att jag är uppvuxen med det, eller så är det för att när man steker auberginen ändrar den smak helt och blir sådär härligt mushy.
Sju kryddor är en libanesisk kryddblandning. Min sambo tyckte riset luktade jul, och det stämmer, kryddblandningen innehåller bl.a. kanel.
 
2 personer
 
Ingredienser:

1 dl gröna linser
1,5dl basmatiris
3dl vatten
1tsk sju kryddor-kryddblandning
1tsk Santa Maria Green Harissa
½ grönsaksbuljongtärning
 
Auberginen:

1 stor aubergine, tärnad
1tsk Green Harissa
2tsk salt
Olivolja
1 vitlöksklyfta, pressad
2-3msk tomatpuré, utrört i 1dl vatten
Svartpeppar
1tsk socker
 
Salladen:

2 tomater, tärnade
½ gurka, tärnad
½ rödlök, strimlad
50g getost eller fetaost, smulad (kan uteslutas)
2tsk citronjuice
Salt
Svartpeppar
 
Blanda auberginetärningar med 1tsk salt och låt stå och vattna av sig i en timme. Häll av vattnet som sugits ur auberginen och badda auberginetärningarna med hushållspapper. Hetta rikligt med olivolja i en stekpanna och stek tärningarna gyllene på alla sidor, krydda med green harissa. Koka upp lite vatten och koka gröna linser med lite salt i 5min. Häll av vattnet och blanda i ris, buljongtärning och 3dl vatten. Låt puttra på låg värme under lock i 20min. Smaka av med kryddor när det är färdigkokt. Hetta lite olivolja i en liten kastrull och stek vitlöken mjuk. Tillsätt tomatpurén och vattnet och låt stå och puttra utan lock till den reducerats lite, i 5-10min beroende på hur tjock man vill ha den. Smaka av med socker, salt och peppar. Blanda tomatsåsen med auberginetärningarna och servera med linsriset och salladen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela