matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Flygande Jakob

Publicerad 2012-11-11 12:16:05 i Billigt

 
 
Oftast när jag har brist på middagsinspiration (händer sällan) så kan det hända att jag frågar min sambo ifall han är sugen på något speciellt. Detta är alltså en nödlösning, för jag vet vad jag får för svar. Antingen en lååång tystnad och sedan "jag vet inte", eller en lååång tystnad följt av "falukorv". Visst, jag gillar falukorv, men om vi skulle ätit det så ofta som han velat hade jag sett ut som en falukorv. Nej, att fråga honom om middagsinspiration är en säker biljett till middagsfrustration. Men häromveckan hände faktiskt något. Han hade en middagsrequest, för en gångs skull. Flygande Jakob. Det var länge sedan jag gjorde det, och det är faktiskt gott i all sin enkelhet. Så i fredags blev det just Flygande Jakob till middag, till min sambos stora glädje.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

2 kycklingfiléer (jag hade 2 färska med skinn)
2 banananer, skivade
1 paket bacon, strimlat
2,5dl matlagningsgrädde
1dl ketchup
2msk sweet chilisås
1 näve naturella cashewnötter (eller jordnötter, men jag föredrar cashew)
100g riven ost
1msk italiensk salladskrydda
Salt
Svartpeppar
 
Sätt ugn på 200°C. Krydda kycklingfiléerna med salt och peppar. Hetta olja i en stekpanna och bryn filéerna tills de fått fin färg på båda sidor. Sätt åt sidan att svalna något. Knaperstek baconstrimlorna och låt rinna av på hushållspapper. Blanda grädde, ketchup, sweet chilisås och italiensk salladskrydda i en skål. Skiva kycklingfiléerna i 2 cm tjocka skivor och lägg i en ugnsform. Strö över bacon, och fördela bananskivorna över. Häll på gräddbladningen så det täcker allt. Strö över den rivna osten och grädda i ugnen tills osten fått fin färg, i ca 20-25min. Ta ut och strö över cashewnötter. Servera med ris.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela