matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Embutido - filippinsk köttfärslimpa

Publicerad 2012-11-19 12:59:20 i comfort food

 
 
Det var längesen jag gjorde filippinsk mat nu, så igår testade jag något nytt, nämligen embutido.
Embutido är festmat i Filippinerna. Lite märkligt att det som anses vara "festmat" i Filippinerna oftast inte är typiskt inhemskt, utan amerikanska och spanska rätter. Amerikanska och spanska rätter med en filippinsk twist, kanske jag ska säg. Eller ja, kanske inte så märkligt ändå, det hänger väl kvar sedan koloniseringen, precis som att filipinos med ljusare hy anses vara lite finare än andra. Nog om det, åter till mat
I Spanien är embutido en slags korv, men det är ingen korv i Filippinerna. I Filippinerna är embutido en slags fylld köttfärslimpa som man ångat. Yes, ångat. Låter kanske inget vidare, men jag gillar det, liksom min sambo. När jag skulle ånga den upptäckte jag dock att den inte fick plats i min ånginsats, så jag hade den i ugnen istället, tillsammans med en liten form med vatten vid sidan om. Jag vet inte om det gjorde någon skillnad med vattnet, men ångad blev den iallafall!
Jag tror att man egentligen ska äta den kall (och jag tror att den varit lättare att skiva upp kall), men jag serverade den varm med ris och tomatsallad.
 
4 personer
 
Ingredienser:

500g fläskfärs
1 ölkorv
4 hårdkokta ägg, skalade
Pickles (jag använde 2st picklade vildgurkor)
½ liten gullök, riven
1 liten morot, skalad och riven
1 ägg, rått
1msk soja
½ dl relish/söt picklemix, hackad (jag använde bostongurka)
1,5msk ströbröd
Salt
Svartpeppar
 
Knåda fläskfärsen tills den blivit till en jämn smet i konsistensen. Blanda det råa ägget, lök, morot, soja, relish, ströbröd, salt och svartpeppar i en skål, och blanda därefter med färssmeten väl. Platta ut färsen till en liggande rektangel med de ungefärliga måtten 30cm x 20cm på en stor bit aluminiumfolie, kanske 40cm lång. Placera ägg, ölkorv och pickles vertikalt nästan längst ut i kanten på färsrektangeln, och rulla sedan ihop allt med hjälp av folien. Slut ändarna på färsrullen, vira sedan in den i aluminiumfoliet. Ta extra folie vid behov, den ska alltså vara helt inslagen. Placera den i en ugnsform och sätt in i ugnen tillsammans med en liten ugnsform/skål med vatten vid sidan om (vattenskålen kan ev. uteslutas) och baka i ugnen på 200°C i 1h. Låt svalna, ta bort folien och skiva upp köttfärslimpan i ca 1,5-2cm tjocka skivor. Om man vill kan man servera som den är, eller kall, eller så kan man bryna hela limpan innan man skivar upp den, i stekpanna så den får fin färg. Jag serverade ju den som sagt som den var, med ris och tomatsallad på tomat, rödlök och koriander till. Traditionellt serverar man den dock med ris och ketchup. Och då allra helst bananketchup (nej, den smakar inte banan). Superamerikanskt? Nej, superfilippinskt! Kitschigt och barnsligt, men GOTT!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela