matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Avokadomimosa med krasse & krabba

Publicerad 2012-11-05 08:19:51 i Amerikanskt

 
 
Ok, nu är det så att jag kollar för tillfället helt sjukt mycket på Mad men. En fantastiskt bra och snygg serie. Jag älskar serier som inte utspelar sig i nutid, speciellt om de utspelar sig under 50- eller 60-talet. Och då allra helst i Amerika. Och anledningen till att jag ville göra något så fancy som avokadomimosa är eftersom de åt det i ett avsnitt. Har inte riktigt kunnat släppa det där sen jag såg det, och bestämde mig för att testa det. Min sambo blev kanske inte överförtjust när han kom hem och insåg att vi skulle ha rostad bröd till kvällsmat, men mätta blev vi iallafall, och gott var det.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

2 avokado, 1 mosad och 1 tärnad
1 paket smörgåskrasse
2 salladslök eller ½ rödlök, hackat (jag använde rödlök)
Saften från ½ citron
Salt
Vitpeppar
3 stänk tabasco
2msk majonnäs
2msk chilisås (jag hade ingen chilisås, så jag blandade 2msk tomatpuré med lite srirachasås)
1msk pepparrot
1tsk worcestershiresås
2 burkar krabbkött
2 hårdkokta ägg, tärnade
1msk persilja, hackad
 
Koka äggen och låt svalna. Om man har en vanlig spis (alltså inte gas eller induktion) kan man köra mitt trick. Koka upp vatten som täcker halva äggen ungefär, med äggen i från start, när det börjar koka stänger man av plattan och sätter tiden. För sådär lagom löskokt med lite rinnig gula i mitten sätter man 7min, 10min för lagom hårdkokt.
Blanda mosad avokado med salladslök/rödlök, citronsaft, tabasco, majonnäs, chilisås, pepparrot, worcestershiresås och smaka av med salt och vitpepparn. Blanda i tärnad avokado, krabbkött (som sköljts väl) och tärnade ägg (jag brukar använda äggskäraren, istället för att kladda med kniv) Toppa allt med krassen och servera till rostat bröd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela