matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Spaghetti & frikadeller i tomatsås

Publicerad 2012-07-29 15:19:00 i Italienskt

 
 
Det har varit otroligt fint väder de senaste dagarna med uppåt 30 grader och strålande sol. Det har inneburit mycket öl i solen med vänner, och hamburgare och annan snabbmat. Men nu både fredag och lördag har jag faktiskt gjort mat, trots fint väder. I fredags åt vi kokt majskolv med vitlöks- och chilismör, getostquesadillas, tomat- och avokadosalsa och stekt ris med svarta bönor, vitlök och spiskummin. Mums! Gott med plockmat! Och så otroligt gott med majs och kryddsmör! Mycket roligare än plain ol' smör och salt.
Igår gjorde jag en favorit jag gör alltför sällan, nämligen spaghetti och frikadeller i tomatsås. Jag har även kommit på ett knep som gör att köttfärsen håller ihop bättre. Alla gör ju säkert det, men jag har inte gjort det tidigare och inte vetat om att de skulle gjort skillnad. Men alltså, när man ska göra t.ex. köttfärslimpa eller köttbullar, sånt som ska hållas samman, så ska man knåda färsen. Riktigt ordentligt alltså, så det blir smetigt liksom. Har aldrig gjort detta tidigare, men det resulterar i mindre grynigare och mer kompakta köttbullar. Skitbra! Iallafall, här kommer receptet.
 
4 personer
 
Ingredienser:
Frikadellerna:
400g blandfärs
1dl hackad bladpersilja
½dl finriven parmesanost
2 vitlöksklyftor, pressade
½ gullök, finriven
1 ägg
2msk ströbröd blandat med 1dl vatten
salt och peppar
1tsk oregano
1tsk torkad salvia
1tsk timjan
1 nypa kryddpeppar
1 finhackad sardell
 
Tomatsåsen:
1 burk krossade tomater (ta helst ett märke som heter Mutti som är fantastiskt! Annars någon lite dyrare, gärna ekologisk, för det är STOR skillnad på krossade tomater och krossade tomater!)
½ gullök, finhackad
1-2dl vitt vin (brukar ha en tetra billigt rött och vitt vin stående i kylen, gör jätteskillnad i soppor, såser och grytor.)
1 vitlöksklyfta, finhackad
2msk socker
Olivolja
Ev. salt
 

Kryddorna i frikadellerna kan man variera, jag tog lite av vad jag hade hemma. Annat som kan vara gott i är rivet citronskal t.ex. Sardellen kan man också utesluta, men jag vill tro att det kanske ger något extra. Och så hade jag sardeller i kylen. Men det som jag inte tycker man ska utesluta är vitlök, lök och parmesanosten. Dessa är de viktigaste ingredienserna tyker jag. Bortsett från salt och peppar då alltså.
Börja med att blanda samman alla ingredienserna till frikadellerna. Knåda färsen tills den blir smetig. Det är mycket lättare att rulla frikadellerna då. Rulla frikadeller stora ungefär som plommon, de ska vara lite större tycker jag. Om det är kletigt så kan man doppa händerna i lite vatten, då är det lättare att rulla. Ställ frikadellerna åt sidan och låt vila. Börja med tomatsåsen. Fräs gullök och vitlök i olivolja. Häll på vinet och låt alkoholen avdunsta. Häll i socker och krossade tomater, låt koka samman nån minut. Sänk värmen till medium och lägg i frikadellerna. Låt puttra utan lock i 20min, rör om då och då och vänd på frikadellerna. När tomatsåsen börjar bli tjock är den klar. Smaka av med salt och servera med spaghetti. 
Detta blir så sjukt gott! Jag var på klubb inatt, och man blir faktiskt lite extra glad när man vet att man har rester som detta att komma hem till.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-07-30 19:52:40

Mums! Bra tips att knåda färsen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela