matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Kikärtscurry med äpple och potatis

Publicerad 2012-07-31 09:38:00 i Indiskt

 
 
Min goda vän Caroline som också bloggar om mat, är en fena på indisk mat. Jag har lärt mig finfina kryddkombinationer av henne, och numera när jag blir sugen på att göra indiskt så blir det lite mer genuint än höna i currysås. Jag ser numera till att alltid ha curryblad i frysen och tamarindpasta i kylen.
Gårdagens middag blev ett freestylat recept. Jag älskar ju vegetarisk mat, äter det flera gånger i veckan. Oftast blir  det kött på helgen, men mitt i veckan brukar det bli vegetariskt eller fisk. Detta recept blev mycket gott, tror att jag kommer göra vissa ändringar nästa gång jag gör denna maträtt, exempelvis kan jag tänka mig att slänga i koriander och kanske lite lime eller en klick tamarind, för att få upp syran i rätten lite.
Kokosoljan i rätten ger det där lilla extra. Det luktar ljuvligt när den smälter i grytan, hela lägenheten får en lätt kokosdoft. Det kan vara knepigt att få tag på kokosolja, man kan inte använda vilken som helst. Grejen med kokosoljan är att den ska ge lite kokossmak åt maträtten, och då kan man inte använda kokosfett som substitut. Jag hittade en extra virgin kokosolja på ICA bland fairtrade/rawprodukt/veganhyllan. Bor man inte i storstad kanske man inte har hipsteravdelning på ICA, då tar man bara en neutral matolja, t.ex. rapsolja. 
 
 
 
4 personer
 
Ingredienser:
3-4 finhackade gröna chilis
1 burk kikärtor
1 syrligt och fast äpple, t.ex. granny smith, skuren i stora tärningar
2-3 tärnad potatisar
1 skivad gullök
2 finhackade vitlöksklyftor
2cm finhackad ingefära
2 stjälkar curryblad
½msk spiskummin
½msk mald koriander
½msk bruna senapsfrön
1tsk gurkmeja
1msk kokosolja
salt&peppar
3-4dl vatten
Ev. hackad koriander
Ev. saft från ½lime eller 1msk tamarindpasta
 
Lägg en klick kokosolja i en gryta. Fräs senapsfröna tills de börjar studsa lite i grytan, släng i lök och bryn tills de börjar ta en gyllene färg. Tillsätt vitlök, ingefära, chili och curryblad och fräs snabbt. Krydda med spiskummin, mald koriander och gurkmeja. Släng i potatistärningar och fyll på med vatten så att det nästan täcker potatisen helt. Här kan man om man vill tillsätta tamarindpasta. Låt koka under lock på medelvärme i 10min. Tillsätt äppeltärningar och kikärtor och ev. koriander och lime och låt puttra 2min. Servera med basmatiris och en klick naturell yoghurt eller raita (raita är naturell yoghurt med finhackad gurka, sparsamt kryddat med salt och spiskummin), och indiska pickles.
 
 
 
 
OBS! Om man vill ha indian pickles så är ett bra tips att köpa från märket Patak's.
 
 
Patak's har goda pickles. Jag har smakat deras green chili pickle och mixed vegetable pickle och dom är riktigt mumsiga, och de ger det där lilla extra till indisk mat. När jag var och skulle handla pickles så hade de slut på den jag ville ha, så jag tog en random burk på 1kg mixed vegetable pickle och kände verkligen att jag fyndat något. Kommer hem och är skitnöjd med mitt klipp, öppnar burken och fiskar upp en grönsaksbit och för till min mun. Hårt. Vasst. Aj. Det visade sig att de varit så generösa att de t.o.m låtit mangokärnan vara kvar. Tvi! Och extra hot som burken utlovade var den inte heller. Tvivlar på att den innehåller chili i överhuvudtaget. (Kanske en nypa cayenne...?) Nej, den niten ska jag inte gå på igen. Låter burken stå kvar i kylen tills vidare, men jag tänkte faktiskt ge mig på att göra min egna hemmgjorda pickle. Återkommer med resultat och utvärdering om den saken längre fram.
 
 
 
 
Varning! Köp inte denna!
 

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-08-01 18:51:38

Vad märkligt!! Vi käkade något liknande i går!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-08-02 08:17:14

haha, ja det var märkligt! psychic skillz... ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela