matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Stekta linsbollar med spiskummin & persilja & grönsaksbulgur med chili & grön paprika

Publicerad 2012-12-21 12:15:38 i Billigt

 
 
Igår blev det en sådan där buffé-ig middag. Inspirationen hämtades från programmet "Halv åtta hos mig". Jag såg inte avsnittet där detta tillagades, utan det var när jag slösurfade lite på recept.nu som jag snubblade över denna turkiska, vegetariska/veganska meny som fick det att vattnas i munnen på mig. Eftersom jag har några dagar ledigt nu så är det lätt att fixa sån där typisk "helgmat", sånt som gärna får ta lite extra tid. Kikärtsgrytan som är med på bilden var en ganska menlös rätt, ingen keeper med andra ord, så det receptet utesluter jag. Men linsbollarna var väldigt goda, lite som spiced up falafel!
 
2-3 personer
 
Ingredienser:
 
Linsbollarna:

1dl röda linser
1dl bulgur
3dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
½ gullök, finhackad
3 vitlöksklyftor, pressade
½-1msk chilipulver
1dl persilja, hackad
4msk tomatpuré
1,5msk spiskummin
Salt
Svartpeppar
Olivolja
 
Bulguren:

1,5dl bulgur
3dl vatten
½ gullök, hackad
½ grön paprika, tärnad
½ burk krossade tomater
1dl persilja, hackad
1-2 röda chili, hackade
2 vitlöksklyftor, pressade
1 grönsaksbuljongtärning
Olivolja
Salt
Svartpeppar
 
Börja med linsbollarna. Skölj linserna och koka upp i en kastrull tillsammans med buljongtärningen. Sänk till  medelvärme och låt puttra under lock tills linserna kokat sönder ( efter 10-15min typ) och blivit lite som gröt i konsistensen. Ta bort från plattan och blanda i bulgur och låt stå och vila under lock. Hetta olivolja i en stekpanna och fräs lök tills det börjar ta färg, tillsätt därefter vitlök, persilja, tomatpuré, chilipulver och spiskummin och låt bli varmt. Häll över i "linssmeten" och blanda väl. Fortsätt låt det vila under lock medan du fixar med grönsaksbulguren. Hetta olivolja i en gryta och fräs lök, vitlök, paprika och chili tills det mjuknat något. Häll i krossade tomater, persilja, buljongtärning, bulgur och vatten och blanda väl. Låt koka upp, sänk därefter och låt puttra under lock på låg-medelvärme i 12min. Ta bort från plattan och låt stå och vila medan du steker linsbollarna. Hetta olivolja i en stekpanna. Rulla bollar av linssmeten och stek tills de fått fin färg. Servera med grönsaksbulguren, turkisk yoghurt (eller naturell sojayoghurt) och kanske en sallad på tomat, gurka, rödlök, persilja, olivolja, salt, svartpeppar och lite citronjuice.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela