matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Sprödbakad sej med hemmagjord remouladsås

Publicerad 2012-12-30 12:18:13 i Allmänt

 
 
Jag minns hur mycket jag gillade när vi hade sprödbakad torsk i skolan. Till fick man alltid något de valt att kalla något så osexigt som "kall filsås". Smakade som en mildare variant av remouladsås. Jag hade inget direkt recept på det, men efter lite experimenterande fick jag fram något liknande, kanske till och med lite godare.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

1 paket frysta sejfiléer, tinad (eller annan fast fisksort)
2dl vetemjöl
2dl ströbröd
1 ägg, lätt vispat
2tsk salt
svartpeppar
Smör, till stekning
 
Såsen:

3dl naturell yoghurt (jag använde turkisk)
0,5-1dl majonnäs
½ rödlök, finhackad
1 vitlöksklyfta, pressad
½ dl bostongurka
Salt
Svartpeppar
 
Häll upp vispat ägg, vetemjöl och ströbröd i varsin skål. Blanda i salt och peppar i mjölet. Vänd fisk i mjöl, ägg och till sist ströbröd. Stek gyllene på båda sidor i smör. Blanda alla ingredienser till remouladsåsen och smaka av med kryddorna. Servera med fisken, kokt potatis och rivna morötter.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela