matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Het potatis- & pumpasoppa med ingefära & smulad getost

Publicerad 2012-12-10 10:35:24 i Billigt

 
 
Nu är det vinter på riktigt! När det precis började snöa blev folk överförtjusta och facebook svämmade över av snöiga instagrambilder och happy happy overload-statusuppdateringar om hur underbart allt var. Nu när det aldrig vill sluta snöa börjar folk bli trötta på det, och istället fylls facebook av rent snöhat. Själv har jag inte gillat snö sen jag var... 10 kanske? Visst är det väl bildskönt med ändlösa snödyner på vykort, men i verkligheten? Nej tack. Jag är en sån där som hellre har 25+ året om. Som tröst i vinterrusket gjorde jag i torsdags en värmande potatis- och pumpasoppa.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

½ butternutsquash, skalad och tärnad
2-4 potatisar, skalade och tärnade
0,7 liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
½ gullök, hackad
3cm ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, finhackad
1-2 röda chili, finhackat
0,5dl créme fraiche (eller 1dl kokosmjölk)
1tsk gurkmeja
Saften från ½ citron
50g getost, smulad
Salt
Svartpeppar
Rapsolja
 
Hetta olja i en gryta och fräs lök någon minut. Tillsätt ingefära, vitlök och chili och fräs ytterligare någon minut. Tillsätt potatis- och pumpatärningar och bryn lite. Häll på vatten och buljongtärning, koka upp och låt puttra på medelvärme i 10min under lock. Ta av locket när det gått 10min och mosa potatis och pumpa med en potatisstöt, låt det puttra utan lock i 5-10min, tills konsistensen blivit som ett rinnigt mos. Blanda i créme fraiche (eller kokosmjölk) och gurkmeja, och smaka av med citronsaft, salt och peppar. Servera soppan toppad med smulad getost och eventuellt vitlöksbröd.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela