matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Grönkålssoppa med ägghalva & vitlöksbröd

Publicerad 2012-12-05 14:43:34 i Billigt

 
 
Kål är ju fantastiskt egentligen! Jag köpte grönkål för några veckor sedan, och det har liksom skjutits upp att tillaga det sista av det. Trots detta var grönkålen fortfarande fräsch! Så igår blev det till slut av, jag gjorde grönkålssoppa.
 
2-3 personer
 
Ingredienser:

3-5 stjälkar grönkål, stjälkarna bortskurna
½ gullök, hackad
2,5dl matlagningsgrädde
0,7 liter vatten
2-2,5msk vetemjöl, utblandat i 1dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2tsk muskotnöt
Salt
Svartpeppar
Rapsolja
 
Hetta olja i en gryta och fräs lök. Hacka grönkål grovt och fräs med tills det blivit mjukt. Tillsätt vatten, buljongtärning och låt puttra på medelvärme under lock i 12-15min. Mixa soppan slät med stavmixer. Tillsätt  vetemjölsblandningen och låt sjuda i någon minut. Om soppan är för tunn kan man tillsätta mer vetemjöl utblandat i vatten, tills soppan fått önskad konsistens. Blanda i grädde och smaka av med kryddor. Servera med kokt ägg och eventuellt vitlöksbröd.
 
Inte den vackraste bilden, och ägghalvan sjönk som en sten. Men det var en god soppa!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela