matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Thailändsk sallad med bläckfisk och räkor

Publicerad 2012-08-10 14:34:00 i Thailändskt

 
 
Var i Köpenhamn i onsdags med mina föräldrar och besökte akvariet i charlottenlund på dagen, och hängde sedan med min bror och ett par vänner till honom i østerbro. vi drack cider och käkade hämt-thaimat. Jag brukar inte vara jätteimponerad av restaurangthaimat, men detta var utom denna värld! Jag brukar oftast tycka att jag kunnat göra maten bättre än restaurangerna, men denna gången var det riktigt bra och genuint gjort. Jag beställde stekt ris med ägg och kyckling. Det smakade verkligen som om man gjort det själv, och sånt gillar jag! Antingen ska det smaka hemmagjort eller avancerat, för att imponera på mig. 89DKK fick jag visserligen punga ut med, men det var det värt. Mycket bättre än en trött kycklingfilé i en snålt kryddad kokosgryta. Hur som helst, i och med detta, blev jag väldigt sugen på att laga thaimat. Jag upptäckte att jag hade små bläckfiskar i frysen och tänkte att jag kanske kunde ha det i någon god, thailändsk maträtt. Jag googlade runt lite, och resultatet blev väldigt fräscht och lyckat.
 
3 personer
 

Små bläckfiskar, delade i två delar (separera huvud och kropp)
Räkor, skalade
3 salladslök
2 tärnade tomater
1dl hackad koriander
 
Dressing:

3 hackade chili (jag använde bird chillies)
1msk socker
3msk fisksås
Saft från 1 lime
2 finhackade eller rivna vitlöksklyftor
2cm finhackad eller riven ingefära
3 finhackade limeblad
 
 
Poor li'l baby squid...
 
 
Blanda alla ingredienserna till dressingen och sätt i kylen så smakerna hinner utvecklas. Tina så mycket bläckfisk och så många räkor du känner för, jag tog ca 10 små bläckfiskar och kanske 25st räkor. Blanda salladslök, tomat och koriander med hälften av dressingen, låt stå och dra åt sig smakerna. Hetta olja riktigt hett i en stekpanna och fräs räkor och bläckfisk snabbt,  30sek kanske, häll i resten av dressingen i stekpannan.  Blanda samman bläckfisk och räkor med tomat- och salladsblandningen. Servera med ris.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela