matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Stekt sill med potatismos

Publicerad 2012-08-25 10:59:00 i comfort food

 
 
Jag brukar inte göra potatismos till vardags. Det är ju inte speciellt nyttigt med massa smör, och när jag gör potatismos så ska det vara mycket smör. Inte lönt annars tycker jag, då kan man lika gärna äta vanlig kokt potatis. Men igår var det ju fredag iallafall, och stekt sill med potatismos är riktigt gott. 
 
3 personer
 
Ingredienser

1pkt fryst sill (eller 6 färska sillfiléer)
2,5dl ströbröd
1,5dl vetemjöl
2 ägg
Salt
Svartpeppar
 
Potatismos:

10 stora potatisar
100g smör (eller meeer!!)
Salt
Mjölk
 
Börja med att skala potatisen. Tärna det snabbt, behöver inte vara så noga, detta är bara för att förkorta koktiden. Koka potatistärningarna i saltat vatten i 12min. Panera under tiden sillen. Blanda salt och svartpeppar med mjölet. Vänd sillfiléerna i mjöl, sen ägg och sist i ströbrödet. Stek sillen i smör tills de fått fin färg på båda sidorna. Mosa potatistärningarna när de är klara, med en potatisstöt. Släng i smöret och blanda med potatisen. Blanda i mjölk lite i taget, tills moset fått önskad konsistens. Smaka av med salt. Servera potatismoset med den stekta sillen, lingon och eventuellt finhackad rödlök. Jag älskar kombinationen potatismos och rödlök, brukar faktiskt blanda ner det i moset. Men denna gången fick det bli vid sidan om eftersom jag gjorde massa extra potatismos (receptet inkluderar inte det extra moset) till söndagsmiddagen då jag tänkte fixa potatisplättar. Har aldrig ätit det, men min sambo gillar det.
 
 

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-08-28 21:31:43

Drooooool!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela