matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Sauterat lamm med chili, vitlök och spiskummin

Publicerad 2012-08-19 11:06:00 i Snabblagat

 
 
Denna maträtt åt jag på en kinesisk restaurang i Köpenhamn, och dog lite. Restaurangen som heter Magasasa ligger rätt nära hovedbanegården, på istedgade. På Magasasa serverar de inte 3 små rätter. Här har de grejer som pekinganka och wokad vattenspenat med fermenterad tofu. Kanske lite mer autentiskt kinesiskt? Det är många kineser som äter där iallafall. Och gott är där! 
 
 
 Lammet var som sagt utsökt, och var det första fatet som barskrapades. Efter restaurangbesöket gick jag och tänkte på lammet. Drömde om det. Ville. Ha. Det. Igen. Så jag började googla som vanligt, leta efter något autentiskt kinesiskt recept. Och vips! Ett enkelt och riktigt mumsigt recept! Inför detta recept hade jag dessutom införskaffat hela spiskumminfrön. Jag har alltid glömt bort att köpa det när jag varit i asiatiska butiker, och så har man fått nöja sig med färdigmalt från Ica. Jag har levt i en lögn kan jag ju säg. Att rosta och mala sina egna spiskumminfrön gör skillnad! Det är som ett nyöppnat kaffepaket, lite den känslan. Så färskt, och lite mildare på samma vis. Det är inte bara prettomatlagningsmänniskor som viktigpettrat sig! Ok, så de som inte orkar springa och köpa hela spiskumminfrön; skyll er själva!! 
 
3-4 personer
 
Ingredienser:

ca 400g putsat lammkött, skuret i 1x1cm tärningar
1msk hela spiskumminfrön
½ msk chiliflingor
2-3 vitlöksklyftor, pressade
½ msk soja
Salt
Svartpeppar
1 knippe salladslök, hackad
Koriander, hackad
Neutral olja, t.ex. rapsolja
 
Rosta spiskumminfröna lätt, och stöt dem i en mortel, men mal det grovt så det ger lite extra crunch. Blanda spiskummin med chiliflingor, soja, vitlök, salt och peppar i en påse och släng i det tärnade köttet och blanda väl. Bry dig inte om ifall det verkar torrt, denna marinad är lite mer åt rub-hållet, det ska alltså vara torrt. Låt köttet marinera i minst 30min. Hetta upp olja i en wok- eller stekpanna. Och när jag säger hetta menar jag hetta. Det ska ryka om pannan, så ha det på högsta eller näst högsta. Häll i köttbitarna i pannan och låt sauteras ostört i ca 1min. Pilla alltså inte! Det bränner inte fast, eller jo lite kanske, men det ska det göra. Efter 1min kan man blanda runt, men inte för mycket, blanda bara tillräckligt för att köttbitarna ska vända på sig. Stek likadant, alltså ostört på hög värme i ytterligare 1min. Håll koll så att köttet inte börjar läcka ut safter, då är det inte tillräckligt varmt. Släng i salladslöken och koriander efter smak. Ta genast bort från värmen och servera med ris, och kanske lite wokad vattenspenat?
 
 
 
 
Denna maträtt går snabbt att göra, men det smakar himmelskt och avancerat! Om man gillar lamm och spiskummin så kommer man älska denna rätt! Blev så himla sugen på pekinganka nu. Måste åka till Magasasa snart. Ja, sa jag att där är billigt också? Speciellt nu när den danska kronan är så svag (1DKK=1,106SEK, as we speak). 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela