matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Quiche lorraine, AKA ost- och skinkpaj

Publicerad 2012-08-12 20:02:00 i Fläskkött

 
 
Min sambo älskar paj. Jag föredrar gratäng. Har inte riktigt fattat dealen med pajbotten, det är inte speciellt gott ju? Det är ju innehållet man vill åt! Men jag gör paj ibland ändå. Det är lätt att göra (även om jag tycker det är pain in the ass att göra pajdeg ibland. För att inte tala om förgräddningen...) och passar bra när man har lite av varje hemma, och inte riktigt vet vad man ska göra. Jag hade en bit kassler i frysen och en bortglömd ostbit i kylen, och då passar det ju perfekt med paj!
Jag har iallafall kommit fram till att pajbotten blir godare om man har lite rågmjöl i. Brukar köra fifty fifty. Till och med fullkornshatare kan gilla denna, då det inte märks att man smygit i nyttigheter. Eller ja, det märks nästan inte...
 
Luktade fläskpannkaka i köket när jag tog ut den. Mums!
 
 
 
3-4 personer
 
Ingredienser:

Pajdeg:

1,5 dl vetemjöl
1,5 dl rågmjöl
125g smör
1,5 msk vatten
 
Fyllning:
 
ca 150-200g tärnad kassler
Riven ost efter smak eller ja, det man har hemma (men minst 100g iallafall)
250ml grädde (brukar köra matlagningsgrädde)
3 ägg
Salt
Svartpeppar
 
Sätt ugnen på 225°C. Blanda samman vetemjöl och rågmjöl med tärnat smör. Knåda till en smidig deg, tillsätt vattnet och arbeta in. Låt ev. vila i kyl i 30min, jag har inte tålamodet till detta och brukar skippa det, blir bra ändå. Tryck ut pajdeg i en pajform och grädda i 10min. Ta ut pajdeg och sänk ugnen till 200°C. Vispa samman ägg, grädde och kryddor. Fyll pajbotten med kassler och riven ost, och häll över äggstanningen. Grädda i ugnen i 20-30min, tills den börjar ta färg. Servera med sallad och ev. en klick créme fraiche om man så vill.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela