matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Pork vindaloo

Publicerad 2012-08-26 11:58:00 i comfort food

 
 
När jag tittar på matlagningsprogram blir jag nästan alltid sugen på att göra det dom gör. Denna maträtten har jag dreglat över i ett matlagningsprogram alltså. Grejen är ju den att min erfarenhet av vindaloo inte är så bra, för den de brukar ha på alla små indiska restauranger runtom i malmö brukar ha på tok för mycket chili i. Jag förstår inte hur man kan få något så starkt, eller att man ens kan ha en sådan maträtt på menyn? Det enda man känner är starkt och beskt (jag tycker det blir beskt när det är för mycket chili). Det är inte gott, det gör bara ont! Hur som helst, detta receptet är nog inte superautentiskt. Den är inte jättestark, jag hade faktiskt kunnat dubbla mängden chili om jag velat, men jag följde receptet ganska exakt (tyckte mängden krydda var mesig, så jag tog lite mer av spiskumminen och koriandern). Resultat blev mycket lyckat iallafall, och mängden mat blev precis att det räckte till 4 "rullar", 2 per person, som lämnade en lagom skitmätt och nöjd.
 
2 personer
 
Ingredienser:

1msk hela spiskumminfrön
1msk hela korianderfrön
5 hela svartpepparkorn
1 kardemummakapsel
1 kryddnejlika
1cm kanelstång
1msk färsk ingefära
4 vitlöksklyftor
2 röda chilis
1,5msk vitvinsvinäger
Salt
Ca 400g fläskkarré, skuren i 2,5cm-tärningar
Ca 150g sidfläsk, skuren i 2,5cm-tärningar
½ gullök, hackad
2tsk senapsfrön
1 näve cashewnötter
Neutral olja, t.ex. rapsolja
 
Rosta spiskummin, korianderfrö, peppar, kardemumma, kryddnejlika och kanel, mortla allt någorlunda slätt. Mixa ingefära, vitlök, chili och vinäger med mixerstav slätt. Blanda med kryddorna och salt efter smak och marinera kött i 1,5-2h. Stek lök gyllene i en stor gryta. Tillsätt kött och bryn runt på alla sidor. Sätt på locket på grytan och sänk värmen. Låt puttra i 35-40min Rör om då och då och se till att där är lite sås, som ska vara ganska tjock. Om det dock börjar avdunsta bort kan man hälla på lite hett vatten. Hetta olja i en panna vid sidan om och bryn senapsfrön tills de börjar studsa. Tillsätt cashewnötterna och låt de få lite färg. Toppa vindaloon med senapsfröna  och cashewnötterna. Servera antingen med basmatiris eller som jag gjorde igår; med tortillabröd, créme fraiche och strimlad isbergssallad. Blir som fancy tacos, typ. Supergott iallafall! Ångrar nu dock att jag inte gjorde mer, hade varit gott med lite rester nu.
 
 

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2012-08-28 21:30:27

Mmm ser gott ut! Jag brukar använda knäckta tjocka revben när jag gör indiska fläskköttsrätter, blir väldigt väldigt gott!

Svar: mmm revben, så jäkla gott med ben också! enligt receptet jag följde var det karré man skulle ha, men ska testa din pork curry street style med revben sen... appropå det, recepten påminner mycket om varann!
Caroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela