matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Pad Thai

Publicerad 2012-08-20 20:38:00 i comfort food

 
 
Jag tror bestämt att jag för tillfället snöat in på thaimat. Jag har aldrig snöat in på det tidigare, så det är spännande! Det är dock svårt att hitta autentiska thailändska recept har jag märkt, och jag är inte jätteimpad av currygrytorna. Visst är det gott, mycket gott med en bra gjord thaicurry till och med, men alltså... Been there, done that.
Idag gjorde jag pad thai. Det ska visst vara den kändaste thairätten, men faktum är att jag aldrig ätit det tidigare. Jag har faktiskt trott att det varit wokade äggnudlar med jordnötter och kyckling. Inte så spännande alltså. Men ack så fel jag hade! Det är ju tamarind, små torkade räkor och böngroddar i!Spännande smaker alltså! Och positivt överraskad blev jag med, det är faktiskt så pass mumsigt att det är en sån rätt jag vill överäta mig på.
 
Detta recept är något sånär autentiskt. Det verkar nämligen som att jag fått tag i koreansk inlagd rättika, och detta ska uppenbarligen skilja sig en del från thailändsk. Och det kinesiska vitlöksgräset var slut i affären, så jag ersatte det med salladslök och vitlök istället. Och så ska det vara palmsocker och inte vanligt socker i såsen. Och sen gillar jag ju inte jordnötter i mat, så det ersatte jag med rostade cashewnötter. Bortsett från det är det autentiskt! Eller ja just det, tamarinden skulle varit färsk... Hehe, blev kanske inte sådär jätteautentiskt ändå, när jag tänker efter. Men vad gör det? Det var svingott!!
 

2-3 personer
 
Ingredienser:

200g risnudlar
2msk inlagd thailändsk rättika, strimlad
2 ägg
4msk naturella cashewnötter, krossade (eller krossade jordnötter om man gillar det)
1,5dl fast tofu, tärnad
1-1,5dl hackad salladslök (eller kinesiskt vitlöksgräs)
Ev 2 finhackade vitlöksklyftor (om du använder vitlöksgräs kan du skippa detta)
2,5dl mungböngroddar
1-2msk chiliflingor
2msk torkade miniräkor
Neutral olja, t.ex. rapsolja
Limeklyftor till servering
 
Sås:

2msk fisksås
2msk palmsocker (eller vanligt strösocker)
1msk tamarindpasta (eller 2msk färsk tamarind blandat med lite vatten)
 
Koreansk rättika.
 
Min favoritfisksås!
 
Tamarindpasta.
 
Små torkade räkor.
 

Ett tips är att hacka och förbered alla ingredienser innan du börjar laga till det, för när det sätter igång går det undan! Ett annat tips är att laga portion för portion. Lat som jag är gjorde jag allt på en gång, och visst blir det gott, men för en mer visuellt tilltalande maträtt föreslår jag att man "krånglar" lite.
Börja med att blötlägga nudlarna i rumstempererat vatten i 30-45min. Blanda ingredienserna till såsen och sätt åt sidan så den får stå och götta till sig. Hetta upp olja i en stekpanna eller wok. Låt det börja ryka lite, för nu ska det wokas! Börja med att steka tofun gyllenbrun, sätt sedan denna åt sidan. Häll eventuellt på mer olja och woka rättikan och nudlarna tillsammans. Häll på 2dl vatten, såsen och chiliflingorna och låt koka in i nudlarna i 1-2min. Häll på mer vatten om du märker att det kokar bort innan det gått 1-2min. Putta därefter nudlarna till ena sidan av pannan och knäck äggen. Rör runt med stekspaden så det blir äggröra av det, blanda sedan det med nudlarna. Blanda i vitlöksgräset (eller sallads- och vitlöken) tillsammans med miniräkorna, tofun, och hälften av nötterna och hälften av böngroddarna. Servera toppad med resterande böngroddar, nötter och med en limeklyfta på sidan.
 
Ber om ursäkt för den suddiga bilden, men blev så ivrig att få äta (ska nog ta en liten portion till nu.)
 

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2012-12-25 18:30:56

gott med pad thai!

Svar: ja, eller hur? sååå gott! :)
Caroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela