matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Lax gremolata och bulgursallad med valnötter, berberis och mynta

Publicerad 2012-08-22 00:44:00 i Snabblagat

 
 
Något som får mig att känna mig nyttig är bulgur. Och lax. Därför blir det ofta så att jag lagar just lax och bulgur när jag känner för att vara nyttig. Idag ville jag göra mellanösterninspirerad bulgursallad, men samtidigt ville jag testa gremolata, för det har jag aldrig smakat. Så det fick bli mellanösterninspirerat med en touch av Italien.
 
2 personer
 
Ingredienser:

2 laxfiléer
3msk persilja, hackad
2 vitlöksklyftor, pressade
Skal från 1 citron, finrivet
1 msk olivolja
Salt
Svartpeppar
Saft från ½ citron
 
Bulgursallad:

2dl fullkornsbulgur
4dl vatten
1 avokado, tärnad
½ rödlök, skivad
1dl valnötter, grovt hackade
½dl berberis (små, röda torkade bär som finns i affärer med mellanösterländskt sortiment, kan ersättas med torkade tranbär)
½ kruka färsk mynta, bladen plockade och strimlade
Saft från ½ citron
3tsk av kryddblandningen Green harissa (Santa Maria)
Salt
Svartpeppar
Olivolja
 
Sätt ugnen på 165°C. Blanda persilja, vitlök, citronskal, citronsaft, olivolja, salt och peppar. Lägg laxfiléer i en ugnsform och toppa laxen med gremolatablandningen. Baka i ugnen i 15-20min, tills laxen ser färdig ut. Koka upp 4dl vatten med en nypa salt. Tillsätt bulgur och sänk värme, låt puttra under lock i 12min, låt sedan stå vid sidan av med lock på i 5min. Låt svalna. Blanda med resterande bulgursalladingredienser. Smaka av med kryddor och servera.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela