matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Dak dori tang

Publicerad 2012-08-29 08:21:00 i Billigt

 
 
Ok, detta är verkligen ett vardagsrecept. Det är inget fancy eller svårt överhuvudtaget, bara lättätet, lättlagat, billigt och skönt. Maträtten i sig är faktiskt inget sådär speciellt, smakar lite som hämtmat (fast stark!), men ibland vill man kanske bara ha det, i all sin enkelhet. Dak dori tang är en koreansk maträtt man äter till vardags. Om man vill kan man ha potatis i, men det hade inte jag. Jag tror inte man ska ha röd paprika i egentligen, men det hade jag. Sen ska man egentligen ha kyckling i, helst med ben och skinn så man får så mycket smak av kycklingen som möjligt, och för att det inte ska bli så torrt som det ju lätt blir med kycklingfilé. Men jag använde quornbitar. Tycker de blir saftigare än kycklingfilé i grytor, och sen är det lite nyttigare. Alltid något.
 
3 personer
 
Ingredienser:
 

150-200g quornbitar (eller kyckling, med ben kanske man ska ha 250g)
1 gullök, strimlad
1 röd paprika, strimlad i 2cm-stavar
2 små morötter, strimlade i 2cm-stavar
3-4msk japansk soja
Svartpeppar
Sesamolja
1tsk socker
1dl vatten
2msk gochujangpasta (koreansk, fermenterad chilipasta)
gochugaru (koreanska chiliflingor, om man inte vill ha det så starkt kan man nöja sig med 1tsk, men jag gillar starkt och hade 2msk i)
1 stor vitlöksklyfta, finhackad
Ev. 2 medelstora potatisar, skalade och skuren i 2cm-tärningar
 
Hetta upp sesamolja i en gryta. Fräs morötter, vitlök och lök. Tillsätt sedan quornbitarna eller kycklingen och bryn på alla sidor. Släng i paprika och fräs en stund. Häll i soja, vatten, socker, svartpeppar, gochujangpasta och gochugaru. Rör om väl, sänk värmen och låt puttra under lock i 15min, rör om då och då. Om man har potatis i kan man kolla om potatisen är klar, låt annars puttra 5min till. Servera med ris och kanske kimchi, om man har det hemma.
 
 
 
Detta är koreansk, fermenterad chilipasta; gochujang.
 
Såhär ser gochujang ut, tjock och mörkt röd. Den smakar starkt, kryddigt och lite sött och är supergod!
 
 
Gochugaru; koreanskt chilipulver. Ja, de sålde detta endast i 1kg-förpackningar.
Denna kommer räcka hela livet känns det som.
 
Såhär ser gochugaru ut. Lite grövre än vanligt chilipulver.
 
Dak dori tang.
 
 

Kommentarer

Postat av: Patricia

Publicerad 2012-10-29 20:37:25

Vad kostade gochujang och gochugaru på ett ungefär när du köpte det? :)

Svar: oj det var längesen, men jag har för mig att gochujang kostade 89:- för en stor förpackning. Gochugaru kostade iallafall 135:- för 1kg :)
Caroline

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela