matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Chili sin carne

Publicerad 2012-08-02 09:20:00 i Vardagsmat

 
 
Jag gillar chili con carne. Men jag gillar även chili SIN carne, alltså "chili UTAN kött". Ibland när jag äter vegetariskt kan jag känna att det fattas något, maträtten känns inte tillräcklig utan kött. Indisk vegetarisk mat brukar vara bra, så där får jag inte det där köttsuget. Denna gryta är också en sådan. Konsistensen man får av bönorna är tillräcklig, och kryddorna gör också sitt. Dessutom går det supersnabbt att göra.
 
4 personer

Ingredienser:

1½ gullök, hackad
1 rödlök, hackad
1 liten gul paprika, hackad
1 liten röd paprika, hackad
1 burk svarta bönor
1 burk kidneybönor
1 burk krossade tomater
1msk spiskummin
1msk garam masala
1msk chilipulver
Rapsolja
Salt&peppar
 
 
Bryn lök och paprika i en gryta tillsammans med kryddorna. Tillsätt bönor och låt bli varmt, häll därefter i de krossade tomaterna och låt puttra på medelvärme i 10min. Smaka av med kryddor och servera grytan med ris, créme fraiche blandat med 1 vitlöksklyfta och lite salt, och en sallad.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela