matalltsa.blogg.se

Comfort food, Svenskt, Filippinskt, Danskt, Thai, Indiskt, Koreanskt, Persiskt, Junkfood, Vietnamesiskt. Jag gillar MAT, alltså. ALL MAT.

Ärtsoppa

Publicerad 2012-08-23 10:33:00 i Billigt

 
 
Jag har aldrig gjort ärtsoppa. Jag har värmt en sån korv från affären, det är närmaste jag kommit. Men saken är den att det faktiskt inte alls är svårt. Det jobbiga med ärtsoppa är att man måste planera med blötläggningen av ärtor, och att det faktiskt ska puttra i 2-3h. Känns som ett helgprojekt för mig egentligen, då jag under vardagar inte orkar med långkok. Men hur festligt är ärtsoppa egentligen? Inte speciellt enligt mig (min sambo däremot tycker det är kalasgott och hade säkerligen inte haft något emot att ha det till fredagsmys) men gott tycker jag iallafall att det är! Och billigt, vare sig man gör själv eller köper färdig korv från Ica.
Våra betyg på soppan blev lite delade iallafall. Min sambo tyckte att det var extra gott eftersom det var hemgjord, men jag tycker ärligt talat att det inte var mödan värt. Färdig ärtsoppa kan göras lika god, bara man slänger i extra fläsk, kryddor och serverar med en skarp, jäkla dijon!
Detta recept anpassade jag efter 2 personer eftersom jag faktiskt inte har plats att frysa in (min frys är proppfull!) Annars bör man göra storkok och frysa in. Jag tror faktiskt att det är då det blir mödan värt. Här kommer receptet iallafall, ifall någon blir sugen på att testa.
 
2 personer
 
Ingredienser:

250g gula ärtor, blötlagda över natten (eller åtminstone 8h)
1 liter vatten
125g rimmat fläsk, tärnat
1 gullök, hackad
1 liten morot, fint tärnad
1 lagerblad
5 kryddpepparkorn
1tsk Salt
1tsk Vitpeppar
1tsk mejram
1tsk timjan
25g smör
 
Börja med att bryna lök, morot, fläsk, lagerblad och resterande kryddor i en tjockbottnad gryta. Häll av vattnet från de blötlagda ärtorna och häll i ärtorna i grytan och blanda allt. Häll på vattnet och låt puttra på ganska låg värme i 2-3h. Kolla konsistensen efter 2h, ser den tunn ut? Koka då längre, utan lock. Rör om ofta så den inte fastnar i botten, vilken den har en tendens att göra när den blir tjockare. Reducera till önskad konsistens och smaka av med kryddor och salt. Servera med senap. Mycket senap! Min sambo föredrar skånsk, grovkornig senap. Jag gillar dijon.
 
Jag gillar denna grovkorniga dijonsenapen.
 
Ärtsoppa ser inte mycket ut för världen, men här är en bild iallafall.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

TVILLING, 85:A, MALMÖ, DANOFIL, MUSIK,PEOPLE, ÖL, MAT, INTERNETZ.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela